Veelgestelde vragen

 

1) Veelgestelde vragen over het reserveringssysteem

1.1) Veelgestelde vragen

In deze rubriek treft u antwoorden over veelgestelde vragen over het boeken van uw reis, de
aanvullende reisinformatie, de betaling en de ontvangst van uw reisbescheiden van ZuidasTravel.nl
.

1.2) Uw up-to-date reisschema online bekijken

U kunt altijd het up-to-date reisschema van uw boeking, die u bij ZuidasTravel.nl gemaakt heeft, online bekijken zelfs indien u de oorspronkelijk boeking telefonisch gewijzigd heeft.

Open www.checkmytrip.com en vul de achternaam van de hoofdreiziger in zonder spaties (de hoofdreiziger is de passagier die als eerste naam opgegeven is) en de reserveringscode (6 karakters). Deze reserveringscode staat vermeld op de oorspronkelijke reisbevestiging, die u van ZuidasTravel.nl per e-mail ontvangt.

2) Reserveren, wijzigen en annuleren

2.1) Reserveren en voorwaarden

Reserveren bij ZuidasTravel.nl kan telefonisch, per e-mail of via het elektronisch reisaanvraagformulier.

Er zijn verschillende regels van toepassing. Allereerst zijn er de Algemene Voorwaarden van ZuidasTravel.nl zelf. Daarnaast heeft u te maken met de boekings- en vervoersvoorwaarden van de betreffende luchtvaartmaatschappij. Ieder tarief heeft zijn eigen regels ten aanzien van wijzigen, annuleren, geldigheidsduur, etcetera. De algemene regel is: hoe goedkoper het ticket, hoe strenger de voorwaarden. U kunt altijd contact met ons opnemen als u meer informatie wenst te ontvangen.
 
Vluchten kunnen over het algemeen elf maanden voor vertrek gereserveerd worden.
Geef aan ZuidasTravel.nl altijd exact de naam door, zoals deze in het paspoort van de reiziger vermeld staat. Aan naamswijzigingen zijn veel voorwaarden verbonden en zijn niet altijd mogelijk (of brengen meerkosten met zich mee), afhankelijk van de luchtvaartmaatschappijj. Wees dus zorgvuldig met het doorgeven van de juiste naamsvermelding!
Als in uw paspoort een dubbele naam vermeld staat, dan dient u alleen de meisjesnaam door te geven.
Voorbeelden:
De heer Jan van Veen
Eerste voornaam: jan
Familienaam: vanveen
Mevrouw Monique de Vries-Groothuizen
Eerste voornaam: monique
Familienaam: groothuizen

2.2) Wijzigen

De kosten die de luchtvaartmaatschappij berekent voor het wijzigen zijn afhankelijk van de voorwaarden van het geboekte tarief.
Bij sommige tarieven is het wijzigen toegestaan tegen betaling van een toeslag. De reisadviseurs van ZuidasTravel.nl geven bij de prijsopgave altijd door wat de wijzigings- en annulieringsvoorwaarden zijn van het door u gewenste tarief. Wij willen u erop wijzen dat het in bijna alle gevallen niet mogelijk is om kosteloos te wijzigen of te annuleren na ticketuitgifte.
De naam van iedere passagier moet exact overeenstemmen met de naam zoals deze in het paspoort wordt vermeld. Een verkeerde naam op de bevestiging kan voor aanzienlijke problemen zorgen tijdens de uitvoering van uw reis. In sommige gevallen zelfs tot het weigeren van vervoer door de luchtvaartmaatschappij.

Na ticketafgifte kan een verkeerd gespelde naam ertoe leiden dat er een nieuwe reservering gemaakt moet worden waarvoor er een nieuw ticket afgegeven dient te worden. Hierdoor is het mogelijk dat het tarief dat van toepassing was op uw eerdere boeking niet meer beschikbaar is en dat een hoger tarief berekend wordt. Dit echter zonder dat er restitutie is voor het eerder afgegeven ticket. Een en ander is afhankelijk van de tariefsvoorwaarden.

Als u na vertrek nog een wijziging wilt aanbrengen in data of route, dan kunt u dit bij ZuidasTravel.nl doorgeven (of bij de desbetreffende luchtvaartmaatschappij). De kosten hiervan zijn voor eigen rekening. De kosten zullen ook hier weer afhangen van de tariefsvoorwaarden.
Let u erop dat indien u de terugreis verlengt, dit invloed kan hebben op de dekking van de reisverzekering. Zorg ervoor dat uw reisverzekering wordt aangepast.

Een vliegticket is een op naam gesteld waardedocument en kan niet worden overgedragen aan een andere persoon.

2.3) Kan ik een optieboeking plaatsen?

Ja, dit is mogelijk bij ZuidasTravel.nl. Indien u bij ons telefonisch, per e-mail of uiteraard aan de balie een vluchtreservering maakt, wordt deze - tot de moment dat het ticket volgens de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij geprint moet worden - in optie gezet. U wordt door de reisadviseurs van ZuidasTravel.nl geïnformeerd wanneer het ticket bevestigd moet worden en de optie vervalt. Indien u online reserveert, is uw boeking echter direct definitief. Bij online boeken is het maken van een optieboeking dus niet mogelijk.

2.4) Moet ik mijn vlucht herbevestigen?

Binnen Europa is herbevestigen niet nodig. Voor retourvluchten buiten Europa is het wel aan te raden om uw retourvlucht te herbevestigen. Indien ZuidasTravel.nl informatie ontvangt van luchtvaartmaatschappijen over belangrijke wijzigingen zal in het algemeen contact met u worden gezocht. Tevens kunt u zelf de luchtvaartmaatschappij te benaderen om u op de hoogte te stellen van eventuele tijds- of andere schemawijzigingen.
U dient minimaal 72 uur voor uw terugvlucht contact op nemen met de desbetreffende luchtvaartmaatschappij ter plaatse, zodat die uw vluchten kan herbevestigen. Bovendien kan het voorkomen dat zich een wijziging voordoet in uw vluchtnummer of -tijden, dit wordt dan direct aan u doorgegeven. Voor het plaatselijke telefoonnummer raden wij u aan om direct na aankomst bij de balie van de luchtvaartmaatschappij te informeren naar het juiste telefoonnummer. Ook kunt u vaak terecht bij de receptie van uw accommodatie.
Het is bij een een low-cost vlucht niet nodig uw terugreis te herbevestigen. Wel is het verstandig om uw vluchttijden voor vertrek nogmaals te verifiëren bij de betreffende luchtvaartmaatschappij.
Voor niet-standaard bagage, zoals een fiets of golftas, kunnen extra kosten in rekening gebracht worden.
Indien u reeds een boeking heeft gemaakt en een reserveringsnummer heeft ontvangen, kunt u voor meer informatie het beste direct contact opnemen met de betreffende low-cost maatschappij.
Indien u twee aansluitende low-cost vluchten geboekt heeft, wordt dit gezien als twee aparte reizen en u dient dan ook uw bagage opnieuw in te checken.

2.5) Lijndienstvlucht

Een lijndienstvlucht vertrekt volgens vastgestelde tijden en wordt uitgevoerd door lijndienstmaatschappijen. Voorbeelden zijn KLM, Air France, British Airways, Lufthansa, Iberia, United Airlines en Singapore Airlines. Rechtstreeks of met overstap brengen de verschillende maatschappijen u naar elke bestemming in de wereld.

2.6) Low-cost vlucht

Low-cost maatschappijen (ook wel Low Budget, Low-cost Carriers, Prijsvechters, Webcarriers of Discount- maatschappijen genoemd) zijn luchtvaartmaatschappijen die volgens het no frills-concept werken, waarbij de overheadkosten laag gehouden worden en waarbij de extra diensten (zoals eten aan boord, drankjes e.d.) niet in de prijs zijn inbegrepen. De besparing in kosten wordt doorberekend aan de consument, waardoor vliegtickets vaak voor lagere prijzen kunnen worden aangeboden.

Deze luchtvaartmaatschappijen vliegen vrijwel uitsluitend naar steden binnen Europa en soms op luchthavens met een minder centrale ligging (vanwege de lagere luchthavenkosten). Verder bieden deze maatschappijen over het algemeen weinig service aan boord. Deze low-cost maatschappijen kennen soms restricties voor het meenemen van bagage.

Low-cost maatschappijen zijn even veilig als alle andere maatschappijen, aangezien ze net als alle anderen moeten voldoen aan de eisen van de luchtvaartautoriteiten en er anders geen vliegvergunningen worden afgegeven.

Voordeel van het vliegen met low-cost maatschappijen zijn de lage prijzen, nadelen zijn het mindere comfort en service aan boord en het feit, dat de reservering direct definitief is. Veelal kan er niet of alleen tegen hoge kosten gewijzigd of geannuleerd worden. Gebruik van secundaire luchthavens kan als een voordeel of nadeel opgevat worden.

Voorbeelden van low-cost maatschappijen zijn Transavia, RyanAir, EasyJet, Air Berlin, German Wings en FlyBe.

3) Betaling

3.1) Gegevens van ZuidasTravel.nl B.V.

Wij verzoeken u vriendelijk om het faktuurbedrag over te maken op het volgende rekeningnummer:
ZuidasTravel.nl
ABN AMRO BANK Amsterdam,
Rekeningnummer 54.73.59.187
Onder vermelding van: uw faktuurnummer (6 cijfers) + Achternaam reiziger + Vertrekdatum

3.2) Betalingsmethoden ZuidasTravel.nl

Bij ZuidasTravel.nl kunt u betalen via verschillende methoden:
1) Contant:
Woont of werkt u in de buurt van het World Trade Center in Amsterdam, loop even bij ons binnen. ZuidasTravel.nl is gevestigd bij de centrale ingang. Adres: World Trade Center, Strawinskylaan 41, 1077 XW Amsterdam.

2) Via een machtiging:
Indien u een reservering gemaakt heeft bij ZuidasTravel.nl (telefonisch, per e-mail of via ons elektronisch aanvraagformulier), dan kunt u via een machtiging betalen. U ontvangt per geboekte reis een digitale nota en ZuidasTravel.nl incasseert automatisch het bedrag van uw rekening, waardoor uw ticket(s) altijd op tijd geprint worden. Snel, gemakkelijk en zonder zorgen of extra kosten. Eénmalig digitaal toestemming geven aan ZuidasTravel.nl en u heeft geen omkijken meer naar uw betaling. Regel het direct even: Machtigingsformulier

3) Via bankoverschrijving:
Met internetbankieren is uw betaling vaak binnen 48 uur door ons ontvangen. Vermeld bij uw betaling altijd uw faktuurnummer.

4) Per creditcard:

Wij accepteren Eurocard/Mastercard, Visa en American Express.

5) Telefonische spoedoverboeking met doorvermelding:
Tenslotte is er de optie voor last-minute reizen om via uw eigen bank een opdracht te geven om een telefonische spoedoverboeking met doorvermelding te laten uitvoeren. Uw bank rekent hier kosten voor.

4) Reisinformatie

4.1) Grensdocumenten

Voor een reis naar Australië kan ZuidasTravel.nl direct uw visum verzorgen. Voor overige landen kunt u bij www.visumonline.nl checken of een visum verplicht is of laat u adviseren door de reisadviseurs van ZuidasTravel.nl. Desgewenst kunnen wij het visum voor u in orde maken. Eén telefoontje is voldoende: 020 - 662 15 04.
De Nederlandse identiteitskaart is als reisdocument alleen geldig binnen de Europese Unie. Een paspoort is echter ook buiten de Europese Unie geldig.
Met een Nederlandse identiteitskaart kunt naar de hierna genoemde landen reizen. Landen van de EU: België, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Griekenland, Groot-Brittannië en Noord-Ierland (inclusief de Kanaaleilanden), Hongarije, Ierland, Italië, Kroatië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Montenegro, Oostenrijk, Polen, Portugal (inclusief Madeira en de Azoren), Slovenië, Slowakije, Spanje (inclusief de Canarische eilanden), Tsjechië en Zweden. Overige landen: Andorra, Liechtenstein, Monaco, Noorwegen, San Marino, Tsjechië , Turkije, IJsland en Zwitserland. 
Klik hier voor meer informatie
Het is afhankelijk van uw bestemming hoe lang uw paspoort nog geldig dient te zijn. Over het algemeen geldt dat uw paspoort nog drie tot zes maanden na de terugreisdatum geldig moet zijn.

4.2) Gezondheid

U bent zelf verantwoordelijk voor het verkrijgen van de juiste en noodzakelijke vaccinaties.
Inentingen kunt u laten verzorgen door de GG & GD bij u in de buurt. Laat u informeren door de reisadviseurs van ZuidasTravel.nl.

Klik hier voor meer informatie

4.3) Inchecken

In het algemeen adviseren wij om voor vluchten binnen Europa twee uur van tevoren in te checken, en buiten Europa drie uur voor vertrek. Voor ‘risicobestemmingen’, zoals de Verenigde Staten en Israël, geldt ook een minimale inchecktijd van drie uur voor vertrek in verband met de veiligheidscontrole.
Incheckbalies zijn over het algemeen tot een half uur voor vertrek open. U loopt wel een groot risico dat u uw vlucht mist als u zo kort van tevoren incheckt.
Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt voor een aantal bestemmingen de mogelijkheid om vanaf 24 uur voor vertrek via hun website online in te checken. U kunt de luchtvaartmaatschappijen vinden op onze website www.zuidastravel.nl

4.4) Luchthavens en luchtvaartmaatschappijen

De minimale overstaptijd is sterk afhankelijk van de luchthaven en van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vliegt. Alle vluchten die ZuidasTravel.nl u aanbiedt, zijn getoetst aan de minimale overstapverbindingen.
Het kan voorkomen dat u uw aansluitende vlucht mist in verband met een vertraging. Indien de luchtvaartmaatschappij hierbij verwijtbaar is opgetreden, onder andere bij vertraging, wordt u op kosten van de luchtvaartmaatschappij overgeboekt naar een andere vlucht. Als deze pas de volgende dag vertrekt, dan dient de luchtvaartmaatschappij voor passend onderdak te zorgen. Indien het missen van de aansluiting aan uzelf te wijten is, dient u uw aansluitende vlucht ter plaatse om te boeken. De kosten die hiermee gepaard gaan, zijn voor eigen rekening.
In grote steden komt het voor dat u bij een overstap naar een ander vliegveld moet gaan. Voorbeelden zijn Londen (Gatwick en Heathrow), Parijs (Orly en Charles de Gaulle) en New York (JFK, La Guardia en Newark).
Vervoer tussen de luchthavens is over het algemeen niet inbegrepen bij de ticketprijs. Het kan wel zo zijn dat er tussen de vliegvelden gratis pendelbussen rijden waarvan u gebruik kunt maken. Dit is echter niet overal het geval. U dient uw bagage zelf mee te nemen en deze op de andere luchthaven opnieuw in te checken.

4.5) Actueel

Rechten vliegtuigpassagiers
Klik hier voor meer informatie.
U dient extra gegevens in te vullen ten behoeve van het ‘Advance Passenger Information System’ (APIS) van de Amerikaanse Douane dat in oktober 2005 verplicht is gesteld. Volgens APIS moet een airline binnen vijftien minuten na vertrek van een vliegtuig richting Amerika, naast de gewone informatie over de passagier, extra gegevens elektronisch verzenden. Het betreft hier aanvullende details over:
- het land waar de passagier woonachtig is;
- vreemdelingenregistratie-informatie (indien van toepassing);
- uiteindelijke bestemming en luchthaven waarvandaan men is vertrokken, en
- het adres waar men in Amerika verblijft (eerste plaats van overnachting).
De gegevens worden vervolgens gecheckt met de diverse gegevensbestanden van de Amerikaanse overheden. Wij wijzen u erop dat deze informatie absoluut noodzakelijk is om door de Amerikaanse grensautoriteiten toegelaten te worden tot Amerika. Alles wordt vertrouwelijk behandeld en in ieder geval niet gebruikt voor commerciële doeleinden.
Let op: 
Het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR) raadt reizigers aan die een vlucht hebben geboekt naar of via de Verenigde Staten, hun koffer of andere bagage niet op slot te doen. Uit veiligheidsoverwegingen onderzoekt de Amerikaanse organisatie TSA (Transportation Security Administration) ongeveer 10% van alle bagage die aankomt op één van de vele luchthavens in de VS. Koffers en andere bagage worden geopend en zonodig worden sloten geforceerd. TSA acht zich niet aansprakelijk voor eventuele schade. Aan reizigers die reizen naar of via de Verenigde Staten wordt dan ook door het ANVR aangeraden gebruik te maken, indien wenselijk, van bagagebanden om zo schade aan de koffer en bagage te voorkomen.
Sinds 6 november 2006 gelden de volgende regels op alle Europese vliegvelden voor wat mee mag in uw handbagage. Klik hier voor meer informatie. (pdf file).

5) Reisbescheiden

5.1) Wat is een e-ticket?

Een e-ticket is het elektronisch alternatief voor het papieren ticket, met het grote voordeel dat u een e-ticket niet kunt verliezen of vergeten. Als u met een e-ticket reist hoeft u geen ticket op te halen bij een balie of te laten toesturen.

Als passagier heeft u dezelfde rechten en plichten met een elektronisch ticket als met (destijds) een papieren ticket. Het grote verschil is dat een e-ticket niet langer wordt uitgeprint, maar is opgeslagen in de database van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. U ontvangt van ZuidasTravel.nl uw e-ticket(s) per e-mail. U kunt op de normale manier inchecken bij de luchthaven. Bij het inchecken laat u het door u uitgeprinte e-ticket en uw geldige paspoort zien. De instapkaart wordt dus verstrekt op vertoon van uw paspoort en uitgeprinte e-ticket.

5.2) Wanneer ontvang ik mijn e-ticket?

Als u een vlucht bij ZuidasTravel.nl heeft gereserveerd bij een low-cost maatschappij, zoals Transavia, EasyJet, Vigin Express en Vueling, dan ontvangt u direct na reservering een boekingsbevestiging met daarin uw reserveringsnummer. Hiermee kunt u samen met uw paspoort inchecken.
Reist u per lijndienstvlucht, dan sturen wij u na ontvangst van uw betaling het e-ticket dezelfde werkdag per e-mail toe.

Wij raden u aan het document met het reserveringsnummer (low-cost: boekingsbevestigingsnummer, en lijndienst: e-ticket-nummer) te printen en mee te nemen naar de incheckbalie. Zo heeft u altijd de beschikking over uw reisschema en heeft de luchtvaartmaatschappij de beschikking over de benodigde gegevens.

5.3) Wie is verantwoordelijk voor de juiste gegevens en reisdocumenten?

U bent zelf verantwoordelijk voor het verstrekken van de informatie die nodig is om een correcte reservering tot stand te brengen en uit te voeren. Dit betreft bijvoorbeeld de juiste naam, adresgegevens, woonplaats, geboortedatum, nationaliteit en dergelijke. Wilt u deze gegevens goed controleren? U bent tevens verantwoordelijk voor een geldig reisdocument, zoals een paspoort of een visum en eventueel de juiste inentingen.

5.4) Op welke manieren kan ik mijn reisbescheiden ontvangen?

Elektronisch
ZuidasTravel.nl geeft standaard voor lijndienstvluchten een e-ticket (elektronisch ticket) uit. Dit elektronische ticket wordt naar het bij ons bekende e-mailadres gezonden.
Afhalen
Uw reisbescheiden voor uw (vakantie)reis kunt u tijdens kantooruren (maandag t/m vrijdag, van 08.30 uur tot 18.00 uur) afhalen bij ZuidasTravel.nl, World Trade Center, Strawinskylaan 41, 1077 XW Amsterdam. U krijgt vooraf telefonisch bericht, zodra de reisbescheiden door ons ontvangen zijn.

Per post 
ZuidasTravel.nl kan de reisbescheiden per aangetekende post toezenden voor € 10,00 bezorgkosten, indien afhalen voor u niet mogelijk is.

5.5) E-ticket kwijt of nooit ontvangen?

Uw e-ticket versturen wij per e-mail naar het door u opgegeven e-mailadres. Dit gebeurt in de regel op dezelfde werkdag, waarop wij de betaling ontvangen. Het kan voorkomen dat uw e-ticket in uw Spam Inbox terecht is gekomen.

U kunt zelf uw e-ticket via Internet ophalen. Open deze site www.checkmytrip.com en vul de achternaam van de hoofdreiziger in zonder spaties (de hoofdreiziger is de passagier die u als eerste heeft ingevuld bij uw boeking) en de reserveringscode (6 karakters)

Het reisschema wordt getoond samen met het e-ticketnummer (elektronisch ticketnummer).

Indien u geen e-ticketnummer vermeld ziet kan het zijn dat wij uw betaling nog niet hebben ontvangen.. Heeft u vragen over uw e-ticketnummer, schroom niet contact met ZuidasTravel.nl op te nemen: 020 - 662 15 04.

6) Reizen met kinderen

6.1) Baby’s en kinderen

In de luchtvaart spreekt men over een baby als de leeftijd van twee jaar nog niet is bereikt en over kinderen als de leeftijd van 12 jaar nog niet is bereikt, dit geldt zowel voor de heen- als de terugreis.

Een baby heeft geen recht op een eigen stoel; gedurende de reis dient u de baby op uw schoot te houden. Indien u toch een stoel wenst voor uw baby, betaalt u het kindertarief.
Een volwassen passagier kan over het algemeen met een baby reizen. Afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij, kan een volwassene met meerdere baby’s reizen.

Op de goedkopere tarieven geven de luchtvaartmaatschappijen meestal geen kinderkorting. 

U mag een onbeperkt aantal kinderen meenemen als volwassene. Als het tarief het toestaat, komen alle kinderen in aanmerking voor kinderkorting.
Kinderen van veertien jaar of jonger kunnen samen reizen met iemand van vijftien jaar of ouder. Voor kinderen van veertien jaar of jonger die alleen reizen (unaccompanied minors), dient begeleiding aangevraagd te worden bij de desbetreffende luchtvaartmaatschappij. Hiervoor dient u rekening te houden met een toeslag van de luchtvaartmaatschappij, de hoogte daarvan hangt af van de luchtvaartmaatschappij. Voor het aanvragen van begeleiding kunt u contact met ons opnemen.

6.2) Zwangerschap

Over het algemeen is er geen bezwaar tegen vliegen als u zwanger bent. Desalniettemin is het altijd verstandig om eerst uw arts of verloskundige te raadplegen, zeker als er complicaties zijn opgetreden tijdens uw zwangerschap. De laatste vier weken voor de uitgerekende datum dient u niet meer te vliegen. Wie een meerling verwacht, moet reizen per vliegtuig vermijden vanaf 34 weken zwangerschap. Sommige luchtvaartmaatschappijen hanteren strengere regels, waarbij er na zeven maanden zwangerschap al niet meer gevlogen mag worden. Laat u door ZuidasTravel.nl informeren.

7) Ticketprijs en toeslagen

7.1) Totaalbedrag van uw reis

ZuidasTravel.nl geeft u altijd het totaalbedrag van uw reservering door. Dit bedrag is inclusief alle belastingen en toeslagen, dus zonder verborgen extra kosten achteraf.

7.2) Wanneer is het tarief van uw vliegreis gegarandeerd?

De prijzen voor de luchthavenbelastingen en andere toeslagen kunnen per dag verschillen. De tarieven voor vluchten, luchthavenbelastingen en andere toeslagen zijn aan veranderingen onderhevig.

De tarieven van lijndiensten en low-cost carriers zijn gegarandeerd op het moment van uitgifte van uw ticket(s).

7.3) Wordt er BTW geheven op vliegtickets?

Vliegtickets zijn vrijgesteld van BTW. Op de factuur zult u dan ook geen BTW aantreffen. Wel wordt BTW vaak verward met luchthavenbelasting, vaak tax genoemd.

 

8) Bagage en Speciale vervoer-aanvragen  

8.1) Algemene informatie bagage

Economy Class-reizigers mogen over het algemeen 20 kg bagage gratis meenemen. Business Class reizigers mogen 30 kg bagage meenemen.
Voor vluchten naar VS en Canada geldt het zogenaamde ‘piece concept’. Dit houdt in dat u twee bagagestukken mag meenemen met een maximale afmeting van 158 cm (l + b + h) en een maximaal gewicht van 23 kg per stuk in de Economy Class, en 32 kg per stuk in de Business Class.

8.2) Handbagage

U mag in het vliegtuig één stuk handbagage meenemen met een maximale afmeting van 35 x 45 x 16 cm en met een maximum gewicht van 5 kg. De afmeting en gewicht kunnen echter per luchtvaartmaatschappij verschillen.
Luchtvaartmaatschappijen hanteren steeds vaker afwijkende voorwaarden. Bij low-cost maatschappijen zoals RyanAir en Air Lingus dient u bijvoorbeeld per bagagestuk een bepaald bedrag te betalen. Aangezien de regels per luchtvaartmaatschappij verschillen en onderhevig zijn aan veranderingen, kunt u bij twijfel het beste contact opnemen met ZuidasTravel.nl (tel: 020 - 662 15 04).
Let op: Indien er een vlucht geboekt is waarbij er op de route een overstap plaatsvindt naar een ander toestel, dan wordt bagage ‘doorgelabeld’ naar de eindbestemming mits dit dezelfde luchtvaartmaatschappij of partner airline betreft. Het is raadzaam om dit bij het inchecken voor de eerste vlucht te verifiëren. Voor reizen vanuit Europa met een overstap in de VS ligt dit anders. Bij aankomst op het eerste vliegveld in Amerika dient de bagage afgehaald en de douane gepasseerd te worden, waarna u deze weer opnieuw moet inchecken voor de vervolgvlucht binnen de VS.
Let op: Het Algemeen Nederlands Verbond van Reisondernemingen (ANVR) raadt reizigers aan die een vlucht hebben geboekt naar of via de Verenigde Staten om hun koffer of andere bagage niet op slot te doen. Uit veiligheidsoverwegingen doorzoekt de Amerikaanse organisatie TSA (Transportation Security Administration) ongeveer 10% van alle bagage die aankomt op één van de vele luchthavens in de VS. Koffers en andere bagage worden geopend en zo nodig worden sloten geforceerd. TSA acht zich niet aansprakelijk voor eventuele schade. Aan reizigers die reizen naar of via de Verenigde Staten wordt dan ook door het ANVR aangeraden gebruik te maken, indien wenselijk, van bagagebanden om zo schade aan de koffer en bagage te voorkomen.

8.3) Overbagage

Het is verstandig dit vooraf te melden, u dient namelijk rekening te houden met een extra toeslag. Vaak wordt deze echter pas bekend bij het daadwerkelijk inchecken op de luchthaven.

8.4) Rolstoel

Voor het meenemen van een rolstoel gelden algemene regels in de luchtvaart. Rolstoelen worden alleen vervoerd in het bagageruim. Bij de gate wordt uw rolstoel in het ruim geplaatst. Reguliere rolstoelen (indien inklapbaar) kunnen normaal gesproken altijd mee, mits dit tijdig gemeld wordt aan de luchtvaartmaatschappij en mits de toestelgrootte dit toelaat. Hetzelfde geldt voor gemotoriseerde rolstoelen, hier gelden echter strengere richtlijnen voor. Het meenemen van een rolstoel dient dus altijd ruim voor vertrek te worden opgegeven. U dient hierbij de volgende gegevens te vermelden:
* Welk soort rolstoel betreft het (joystick, accu, etcetera)
* Het gewicht en de afmetingen van de rolstoel
* De mate van mobiliteit van de rolstoel passagier (in hoerverre kunt u nog wel of niet lopen)
* Het reserveringsnummer van uw boeking

8.5) Verloren bagage

Zodra u constateert dat uw bagage niet is aangekomen, dient u dit direct te melden aan de grond-stewardess bij de balie in de aankomsthal.
Let op: Laat u dit na, dan heeft u geen verhaalmogelijkheid meer bij de luchtvaartmaatschappij / verzekering betreffende uw verloren bagage.

9) Hotel

9.1) Algemene informatie

Verzorgingstype is de basis waarop u in de accommodatie verblijft. Het kan zijn dat u verblijft op logies (alleen kamer), logies & ontbijt (kamer en ontbijt), halfpension (kamer, ontbij en diner), volpension (kamer, ontbijt, lunch en diner) of all inclusive (kamer, alle maaltijden, snacks, drankjes enz).
Kosten voor roomservice of telefoon dient u in het hotel persoonlijk te voldoen.
Ter plaatse dient u vaak toeristenbelasting te betalen. Dit gaat geheel buiten ZuidasTravel.nl om en wij hebben hierin geen aanspraak of verantwoordelijkheid.
De contactgegevens van het hotel staan op uw e-mailbevestiging.
Dit is per hotel verschillend. Mocht het hotel dit vragen dan zal het hotel dit rechtstreeks met u regelen. Hierin heeft ZuidasTravel.nl geen betrokkenheid.
Dit verschilt per hotel. ZuidasTravel.nl zal u hierover informeren bij uw boeking. Indien u zelf online boekt, dan staat duidelijk vermeld tijdens het boekingsproces en in de hotelvoucher of ontbijt t inbegrepen is.
Dit is per hotel verschillend en zal ook afhangen van het aantal beschikbare extra bedden. Geef deze voorkeur altijd door tijdens uw reservering.
Niet alle hotels beschikken over airconditioning. Kijk bij de faciliteiten van uw hotel of airconditioning aanwezig is.
Het hotel behoudt het recht om de overnachting te annuleren indien u later dan 22.00 uur (lokale tijd) arriveert. ZuidasTravel.nl zal uw aankomst/vertrek informatie doorgeven aan het hotel.
In de meeste gevallen is dit na 14.00 uur. Dit zal per hotel verschillen.
Standaard is dit voor 12.00 uur. Dit zal per hotel verschillen.

10) Autohuur

10.1) Algemene informatie

a/c = airconditioning
3-d/4-d/5-d = 3, 4 of 5-deurs
(a) = automaat
Estate = stationwagen
4WD = 4 wiel-aangedreven
C/C = cabriolet of auto met open dak
Huurauto naar keuze (beschreven autotype of gelijkwaardig);
onbeperkt aantal kilometers;
CDW-verzekering. De CDW dekt de eventuele schade aan de huurauto bij een ongeval met een ander voertuig op de openbare weg, of schade door vandalisme. Wel reserveert de verhuurder een bedrag waar de huurder wel verantwoordelijk voor is, dit wordt het eigen risico genoemd.
WA-verzekering;
diefstalverzekering (TP-verzekering);
lokale belastingen.
Brandstof, extra beschikbare opties en indien van toepassing jonge bestuurderstoeslag en medebestuurdertoeslag. Deze kosten verschillen per bestemming. Extra kosten dienen lokaal voldaan te worden.
Let op: op de meeste bestemmingen vallen ramen, banden en sleepkosten niet onder de dekking van de verzekeringspolis. Op sommige bestemmingen kan een extra aansprakelijkheidsverzekering afgesloten worden. Ook kan een extra verzekering verplicht zijn als u de grens over gaat.
Het is per verhuurder afhankelijk hoe u de auto in ontvangst neemt en weer inlevert. De een wil de auto weer met een volle tank terug, de ander juist niet. Check dit met de verhuurmaatschappij bij het ophalen van de auto. Er is geen restitutie mogelijk voor ongebruikte benzine, alle brandstofkosten zijn voor de huurder.
Bij een defect van de huurauto of bij mechanische moeilijkheden moet u meteen contact opnemen met het verhuurbedrijf ter plekke. U vindt het telefoonnummer op uw huurovereenkomst. Toestemming voor reparatie of een vervangende auto moet door het lokale verhuurbedrijf gegeven worden.
U dient de volgende gegevens bij de hand te hebben als u een auto wilt ophalen bij de verhuurmaatschappij:
Uw boekingsbevestiging, deze ontvangt u na betaling per e-mail. 
Een creditcard op naam van de bestuurder (verplicht)
Een geldig paspoort en geldig rijbewijs
U kunt zelf kiezen waar u uw autohuur onderbrengt, de logo’s van de verhuurbedrijven staan online. Het telefoonnummer en de precieze locatie staan vermeld in stap 4 (klik op "Alle details weergeven"). Wanneer u kiest om de auto op te halen bij een stadskantoor wordt het adres aan u getoond.
Wanneer u aan de balie staat maakt de medewerker van het verhuurkantoor het contract op. Het verhuurkantoor maakt het contract op aan de hand van de boekingsbevestiging. Daarnaast dient u uw paspoort, rijbewijs en creditcard te overleggen. Ook deze gegevens worden verwerkt. Vaak zal de medewerker u vragen of u extra verzekeringen bij wilt boeken. Tenslotte vraagt de verhuurder of u akkoord gaat met het Eigen Risico, waarbij u desgewenst kunt kiezen voor een lokale afkoopregeling. Vervolgens ontvangt u de sleutel en gaat u naar het car depot.
Een creditcard op naam van hoofdbestuurder is verplicht. Met uw creditcard staat u borg voor de huurauto. Wanneer u niet borg kunt staan met een credit card, krijgt u de auto niet mee. 
Indien u de auto buiten openingstijden op wilt halen dan kunnen wij dit aanvragen. Vaak brengt een verhuurder kosten in rekening, de Out of Hours-kosten. Er zijn verhuurders die een vast tarief hanteren en verhuurders die een tijdsplan aanhouden. 

10.2) Reserveren en voorwaarden

 
De minimale periode is 24 uur.
U boekt voor een categorie, niet voor een type of merk. De kans is redelijk groot dat u de exact gepubliceerde auto op de bestemming aantreft, maar indien de geboekte auto niet beschikbaar is, heeft de verhuurmaatschappij het recht om een gelijkwaardige auto in dezelfde categorie aan te bieden.
Indien u jonger bent dan 21 jaar kunt u geen auto huren in het buitenland. De verhuurders verhuren auto’s pas aan mensen boven de 21 jaar met een minimale rijervaring van een of twee. In sommige landen is de minimale leeftijd zelfs 23 jaar. De specifieke eisen met betrekking tot leeftijd en ervaring zijn dus per bestemming verschillend. 
Ja, dit mag. Wel moet u bij het ophalen van de huurauto opgeven dat u een extra bestuurder wilt afsluiten. Deze persoon dient dan ook het huurcontract te ondertekenen in verband met verzekeringen. Het is per verhuurder verschillend of er kosten zijn verbonden aan de extra bestuurder. Voor alle medebestuurders gelden dezelfde voorwaarden als voor de hoofdbestuurder.
Het bedrag ter hoogte van de waarborg wordt geblokkeerd op uw creditcard. Wanneer u de auto in de goede staat inlevert wordt dit bedrag weer vrijgegeven. Wanneer er schade aan de auto is zal een gedeelte of de gehele borg ingehouden worden, afhankelijk van de grootte van de schade. Indien het om schade gaat en u de No Risk-garantie afgesloten heeft, kunt u de claim insturen.
In de meeste gevallen is dit niet toegestaan. Indien u dit wel wilt, moet u hiervoor toestemming hebben van de verhuurmaatschappij. In sommige landen wordt voor grensoverschrijding een toeslag berekend.
Let op! Indien u zonder toestemming van de verhuurmaatschappij toch de grens overschrijdt, bent u niet verzekerd en in sommige landen zelfs strafbaar!

10.3) Wijzigen en annuleren

U kunt vaak tot het afgesproken ophaalmoment van de huurauto de boeking telefonisch annuleren. Dit kan niet via de verhuurmaatschappij ter plaatse, maar u kunt contact opnemen met ZuidasTravel.nl (tel. 020 - 662 15 04). Op het moment dat u er niet bent op de afgesproken tijd (no show) of indien u de huurauto niet krijgt i.v.m. het niet kunnen tonen van uw e-mailbevestiging, kan 100% van de kosten worden berekend, afhankelijk van de verhuurder.
Bij ZuidasTravel.nl kunt u de gemaakte reservering wijzigen Uiteraard moet u wel bij het wijzigen naar een andere autocategorie rekening houden met een eventuele wijziging in de huurprijs. In dit geval dient u bij te betalen of wordt er een bedrag aan u terug gestort afhankelijk van de wijziging. Wijzigingen kunt u per e-mail of telefonisch doorgeven. Graag verzoeken wij u in dit geval ook uw reserveringsnummer te vermelden.
 

11) Verzekeringen

11.1) Algemeen

Ja, men is verzekerd. Echter met dien verstande dat schade voortvloeiend uit molest is uitgesloten.
Ja, op de Kortlopende reisverzekering zijn werkzaamheden van commerciële, administratieve en toezichthoudende aard standaard meeverzekerd. Andere werkzaamheden zijn eventueel via een beroepentoeslag mee te verzekeren.
Nee, de premie van de verzekering dient voldaan te worden voor de ingangsdatum van de verzekering.
Bij schades moet het volgende (ingescand) meegestuurd worden:
-De polis/boekingsnota
-Proces-verbaal bij verlies, diefstal of vermissing
-PIR bij vermissing van ingecheckte bagage
-Nota’s
-Overige relevante bewijsstukken

11.2) Verzekeringen

Gaat u af en toe op reis? Dan kiest u voor de kortlopende reisverzekering. De kortlopende reisverzekering vergoedt onder andere medische kosten, verlies en diefstal van reisbagage en vervangend vervoer bij autopech. Kinderen tot vijf jaar zijn gratis meeverzekerd.
Neem contact op met ZuidasTravel.nl om uw verzekering af te sluiten
Met de doorlopende reisverzekering bent u het hele jaar door en overal ter wereld goed verzekerd. Hoe vaak u ook op vakantie gaat. De verzekering dekt tegen een aantrekkelijke premie onder andere repatriëring, reisongevallen, verlies en diefstal van bagage, en vervangend vervoer bij autopech. Gezinnen met kinderen zijn met een doorlopende reisverzekering al goedkoper uit als ze meer dan tien dagen per jaar met vakantie gaan. Bij een doorlopende reisverzekering bestaat ook de mogelijkheid om direct een doorlopende annuleringsverzekering af te sluiten!
Niets is zo vervelend als het vroegtijdig moeten afbreken van uw vakantie, of het op het laatste moment moeten afzeggen van uw geplande vakantie. Het is niet alleen een teleurstelling, maar vaak ook een financiële tegenvaller. Denkt u daarom aan de annuleringsverzekering. Uw annuleringskosten worden zelfs vergoed als u bij vertrek of aankomst langer dan acht uur vertraging heeft. De annuleringsverzekering kunt u binnen zeven dagen na boeking van de reis afsluiten. Wij regelen dit graag voor u, één belletje naar ZuidasTravel.nl is voldoende: 020 - 662 15 04.

12) Groepsreizen

12.1) Wanneer kan ik een groepstarief aanvragen?

Over het algemeen dient u met tien personen of meer te reizen om in aanmerking te komen voor een groepstarief. Neemt u a.u.b. contact op met ZuidasTravel.nl om groepstarieven aan te vragen: Telefoon 020 - 662 15 04.